Myyntistrategian luominen Pilotti-innovoinnin toimeksiantona

[lead]Proakatemialla tartuttiin toimeen, kun Tuuma Creative ja Projektitoimisto Polte yhdistivät voimansa Pilotti-projektissa.[/lead]

Toimeksiantajana oli Valopi Oy ja haasteeseen tarttuivat Tuumasta Susanna ja Marianne sekä Poltteesta Vilma, Jussi, Elias ja Jonna.

Pilottiporukka

Mikä sitten on Pilotti? Se on koko Proakatemian yhteinen tuote, jossa 6 – 8 henkeä innovoi annetun toimeksiannon parissa 12 tuntia. Projekti on toimeksiantajalle riskitön, sillä hinnoittelu menee täysin tulosperusteisesti.  Arviointi toimii asteikolla 1 – 5, jossa huonoin vaihtoehto ei tuota toimeksiantajalle minkäänlaista lisäarvoa ja silloin sitoudumme maksamaan toimeksiantajalle tuhlatusta päivästä 500 euroa. Parhaassa mahdollisessa tapauksessa tulokset ovat yli odotusten ja silloinkin päivä kustantaa toimeksiantajalle ainoastaan 3000 euroa. Konsepti on toimiva, jos yritys tarvitsee nopeita ratkaisuja ja ongelmaan on mahdollista vastata lyhyessä ajassa.

Valopin toimeksiantona oli kehitellä audiovisuaaliselle oppimisympäristölle myyntistrategia. Tuotteelle piti keksiä myös houkutteleva nimi ja samalla miettiä markkinoinnillisia keinoja tuotteen tunnettuuden kasvattamiseksi. Tuote on uusi, joten saimme lähteä liikkeelle aivan puhtaalta pöydältä. Rupesimme heti miettimään kenelle tuotetta myydään, minkälaisilla kärjillä ja kuinka myynti käytännössä toteutetaan. Rakensimme päivällemme selkeän aikataulun, jonka puitteissa emme kuitenkaan pysyneet juuri lainkaan.

Ja vaikka sitä kuinka kuvittelisi, että 12 tuntia on pitkä aika kuudelle hengelle, se päättyy yllättävän lyhyeen. Aamu alkoi toimeksiannon käsittelyllä ja rajasimme tehtävää ja kohderyhmiä mahdollisimman tarkasti. Kun suunnat olivat selvillä, alkoi raaka toteuttaminen. Teimme erilaisia laskelmia, vuosikelloja, myyntisuppiloita, sähköpostipohjia, myyntispiikkejä ja hyviä käytännön materiaaleja myynnin tueksi. Brainstormasimme tuotteelle nimen ja paneuduimme vielä erilaisiin markkinointiviestinnän keinoihin. Ja kuten arvata saattoi, aika loppui hieman kesken. Ajoittain saimme hallitun kaaoksen keskellä kerätä ajatuksiamme, jotta osasimme keskittyä olennaiseen.

Päivän jälkeen yleinen fiilis oli, että kaikkemme ainakin annettiin, tuli mitä tuli. Valmentajistamme Liisa oli toimeksiantajan tukena arvioimassa tuotoksiamme. Luonnollisesti lopputulos jännitti, vaikka tiesimme tehneemme hyvää työtä. Olimme onnistuneet rajaamaan tehtävän asiakkaalle sopivalla tavalla ja vastaamaan meille annettuihin kysymyksiin. Toimeksiantaja oli ratkaisuihin tyytyväinen ja arvosanaksi saimme nelosen. Parannettavan varaa myös siis jäi, mutta olimme erittäin onnellisia saadusta numerosta ja hyvin käytetystä ajasta. Välillä on mukavaa jättää normaalit arjen askareet odottamaan ja tehdä jotain täysin erilaista. Näkökannat avartuvat aivan erilailla ja silloin kun pystyy antamaan toiselle oikeasti jotain hyödyllistä, saa myös itselleen paljon.

Add a Comment

You must be logged in to post a comment